Fysik - Bedömning - Diskutera och ta ställning
Hur du ska tänka när du resonerar:
Ett naturvetenskapligt resonemang besvaras i flera led utifrån flera aspekter och perspektiv. Att resonera i flera led handlar om att bygga naturvetenskapliga motiveringar i flera steg kring konsekvenser eller effekter och kan till exempel skrivas som "leder till", "leder i sin tur till". Som led räknas påståenden eller argument som du själv lägger till, som är naturvetenskapliga och korrekta samt inte för allmänt hållna. Exempel 1: Freoner tas om hand när gamla kylskåp byts ut vilket gör att ozonskiktet bevaras som i sin tur leder till minskad risk för ögonsjukdomar som t ex gråstarr. Givet i uppgiften Första ledet Andra ledet Exempel 2: Kalla vinterdagar fungerar en luftvärmepump sämre eftersom elektrisk energi behöver tillföras och det Givet i uppgiften Första ledet Inte naturvetenskapligt Exempel 3: Äta en näringsriktig kost är viktig eftersom Givet i uppgiften För allmänt hållet Ett led Exempel 4: Det satsas på vind- och vattenkraft i Sverige vilket Givet i uppgiften För allmänt hållet Att resonera utifrån flera aspekter eller perspektiv handlar om att ge flera exempel på konsekvenser eller effekter och kan skrivas som "å ena sidan", eller "en fördel är" och "en nackdel är" eller "en begränsning är". Exempel: Att införa fiskeförbud på torsk innebär att torsken kan bygga upp sin population och återhämta sig, nackdelen är att vi kanske istället äter mer lax och då kan laxen bli utrotningshotad. Första perspektivet Andra perspektivet |
Exempel:
Uppgift Argumentera kring varför det är viktigt att minska beroendet av fossila bränslen. Utgå från dina kunskaper om fossila bränslen och resonera i två led kring två olika naturvetenskapliga perspektiv. |
||
E-nivå "Vi bör minska användandet av fossila bränslen eftersom de så småningom kommer ta slut ." |
C-nivå "Vi bör minska användandet av fossila bränslen eftersom förbränning bidrar till växthuseffekten. Då kommer jordens temperatur öka och till exempel polarisarna att smälta." |
A-nivå "Vi bör minska användandet av fossila bränslen eftersom de så småningom kommer ta slut. Dessutom bildas växthusgaser som påverkar jordens medeltemperatur och ökar den kan till exempel polarisarna smälta." |
Kommentar: Eleven argumenterar genom att resonera i ett led utifrån ett perspektiv. |
Kommentar: Eleven argumenterar genom att resonera i två led utifrån ett perspektiv eller genom att resonera i ett led utifrån två perspektiv. |
Kommentar: Eleven argumenterar genom att resonera i två led utifrån ett perspektiv och genom att resonera i ett led utifrån ett annat perspektiv. |
Uppgift Sök naturvetenskaplig information i texten nedan och ge något exempel på hur användandet av mobiltelefoner kan påverka människan. Utgå från texten och resonera kring textens trovärdighet utrifrån två olika perspektiv.
|
|||||
E-nivå "Elektromagnetisk strålning kan leda till hälsorisker som huvudvärk, svårigheter att sova och försämrat minne. Det står att texten är från 2015. Man forskar mycket på strålning från mobiler så det finns nog nyare fakta. " |
C-nivå "Mobiltelefoner skickar ut radiovågor som misstänks leda till hörselnervstumörer. Metro är en politiskt obunden nyhetstidning som finns i många länder. Därför anser jag att Metro är en ganska säker källa. Texten hänvisar också till forskning, alltså att forskare håller på att forska och de skriver hur det ser ut just nu och hur det kommer att bli. " |
||||
Kommentar: Eleven uppger ett naturvetenskapligt exempel från artikeln. och resonerar kring artikeln/källan utifrån ett perspektiv. Resonemangen kan handla om: - vem som har publicerat artikeln - hänvisning till andra källor/forskning - syfte med artikeln - tidpunkt för publicering |
Kommentar: Eleven uppger ett naturvetenskapligt exempel från artikeln. och resonerar kring artikeln/källan utifrån två perspektiv. |